JURANG
PENCAPAIAN MATEMATIK MURID SEKOLAH RENDAH DARI
SEGI
LOKALITI
Zurakhma Zanariah binti Zolkifli
D20101037403
Universiti Pendidikan Sultan Idris
1.0)
Pengenalan
“… merapatkan jurang pendidikan
yang merangkumi jurang diantara bandar dengan luar bandar, jurang di antara
yang miskin dengan yang kaya, jurang digital dan jurang antara mereka yang
berkeperluan khas; agar tidak ada sebarang golongan yang tercicir dari aras
pembangunan negara.”
(
YB Dato’ Seri Hishammudin Tun Hussein,
Perutusan
tahun baru, 2006)
Jurang
pencapaian matematik murid sekolah rendah wujud antara lokaliti, jenis sekolah,
kaum jantina, budaya, taraf sosioekonomi dan tahap keupayaan pelajar. Jurang
ini telah menyebabkan perbezaan pencapaian matematik pelajar, penyediaan
kemudahan fizikal serta keciciran pelajar. Kesan jurang pendidikan telah
menyumbang kepada keadaan tidak seimbang yang ketara daripada segi sosioekonomi
antara penduduk luar Bandar dan Bandar. Pembangunan pendidikan di Malaysia pada
peringkat awal tertumpu kepada pembinaan sekolah di bandar dan kawasan
pertumbuhan ekonomi utama negara . Sekolah-sekolah di luar bandar dibekalakan
dengan kemudahan bangunan dan peralatan yang baik dan lengkap, guru terlatih
dan sumber mencukupi. Sebaliknya, peluang menikmati pendidikan bagi penduduk di
luar bandar dan pendalaman amat terhad. Pada masa itu keutamaan lebih tertumpu
kepada usaha memastikan lebih ramai pelajar mendapat pendidikan berbanding
dengan kualiti pendidikan yang disediakan. Mendekatkan jurang dalam
keberhasilan pendidikan antara sekolah bandar dan luar bandar merupakan satu
daripada matlamat pelaksanaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM,
2013-2025). Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin, jurang pencapaian antara Bandar
dan luar Bandar tetap akan ada tetapi harapan kerajaan adalah untuk mengecilkan
jurang tersebut. Menurut laporan
(PPPM,2013-2025), walaupun kemajuan jelas tercapai dalam beberapa dekad lalau,
namun Kementerian Pendidikan berhasrat mengecilkan jurang pencapaian sekolah
Bandar denagan luar bandar sehingga 50 peratus menjelang 2020. Terdapat tiga
faktor yang telah mempengaruhi jurang pencapaian antara kawasan Bandar dan luar
Bandar iaitu Infrastruktur dan peralatan, penempatan guru dan sokongan ibu bapa
dan masyarakat.
2.0)
Definisi
dan istilah
2.1)
Bandar
Menurut
kamus dewan edisi ke-4, Bandar ialah tempat atau pusat yang ramai penduduknya
yang terdapat banyak urusan dan perniagaan. Menurut Jabatan Perangkaan
Malaysia, Bandar ialah kawasan yang diwartakan serta kawasan tepubina yeng
bersempadan dengannya dan gabungan kedua-dua kawasan ini mempunyai penduduk
seramai 10,000 atau lebih semasa Banci Penduduk 2010.
2.2)
Luar bandar
Menurut
Jabatan Perancangan Bandar dan Desa, kawasan
desa merupakan kawasan selain daripada kawasan Bandar ia merupakan
petempatan yang meliputi semua jenis kampung oleh penempatan kecil yang kurang
daripada 10 ribu orang penduduk dan bercirikan kawasan pertanian serta kawasan
sumber alam semula jadi.
2.3)
Jurang Pencapaian
Menurut
kamus dewan edisi ke-4, jurang membawa maksud perbezaan yang membezakan satu
generasi dengan generasi yang lain. Pencapaian pula ialah apa yang telah
dicapai (dihasilkan atau diperolehi), prestasi. Oleh itu, jurang pencapaian
ialah perbezaan yang prestasi yang telah dicapai.
2.4)
Matematik
Menurut
kamus pelajar edisi ke-2, matematik ialah pengetahuan mengenai nombor, bentuk,
susunan, hubungan dan lain-lain dengan menggunakan simbol. Menurut Mok Soon
Sang (1996), matematik ialah satu cara berfikir, kajian pola, kajian
perhubungan, satu seni dan bahasa tersendiri, satu alat dalam kehidupan soaial
dan rekreasi manusia.
2.5)
Sekolah rendah
Menurut
kamus pelajar edisi ke-2. Sekolah rendah ialah sekolah untuk kanak-kanak
daripada darjah 1 hingga darjah 6.
3.0)
Faktor
yang mempengaruhi jurang lokaliti
3.1)
Infrastruktur
a)
Jurang digital
Jurang digital ialah pebezaan daripada
segi akses kepada kemudahan ICT antara lokasi dan penguasaan kemahiran ICT
dalam kalangan pelajar dan guru, (PIPP, 2006-2010). Jurang digital merujuk
kepada ketaksamaan peluang mengakses Teknologi maklumat dan komunikasi di
antara kawasan luar bandar dan bandar.
Pada tahun 2005, terdapat 5077 buah sekolah di luar bandar.Sekolah
rendah di luar Bandar khususnya masih mengalami masalah kekurangan
infrastruktur serta kemudahan pendidikan. Terdapat 5951 sekolah rendah berusia
melebihi 30 tahun dan memerlukan penyelenggaraan tinggi (PIPP,2006-2010)
Bilangan sekolah rendah yang
kekurangan infrastruktur dan kemudahan asas
Dalam kalangan sekolah tersebut, terdapat
767 buah sekolah rendah yang masih belum mempunyai bekalan elektrik. Janakuasa
yang dibekalkan pula berkuasa rendah dan tidak mencukupi untuk menampung
penggunaan ICT di sekolah, di samping menghadapi kesukaran mendapatkan diesel
terutama di sekolah-sekolah yang jauh di pedalaman. Kawasan luar bandar juga
mempunyai masalah capaian internet dan kemudahan ICT. Kebanyakkan sekolah di
pedalaman masih tidak mempunyai makmal komputer. Selain itu, guru juga tidak
mendedahkan pelajar dengan penggunaan perisian matematik. Menurut Pisapa
(1994), integrasi ICT dalam PdP bermaksud penggunaan teknologi pembelajaran
untuk memperkenal, mengukuh dan menambah kemahiran. Terdapat beberapa perisian
matematik yang boleh diterokai pelajar untuk membantu pelajar dalam memahami
sasuatu konsep matematik. Berbanding dengan di bandar, guru-guru lebih
mendedahkan pelajarnya dengan peralatan teknologi atau perisian matematik. Oleh
itu, pelajar di bandar lebih mempunyai pengetahuan dan pemahaman konsep matematik
dengan lebih mendalam.
b)
Kekurangan bahan bantu mengajar
Menurut Long (1982), Bahan Bantu Mengajar
(BBM) terdiri daripada pelbagai bahan dan sesuatu bahan boleh di sampaikan
dengan pelbagai cara, misalnya dalam bentuk buku, carta, atau dibubuh pada
slaid dan dipancarkan pada skrin. Alat-alat penyampaiannya dinamakan BBM. Oleh
itu BBM boleh dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu media elektronik (filem
pelajaran, overhead projector (OHP), pita video, radio, pita rakaman, CD,
komputer dan internet), media bukan elektronik ( suara, gambar, carta, model,
surat khabar, papan hitam, papan magnet dan buku) dan bahan bercorak pengalaman
(lakonan, lawatan, projek, pameran, bahan maujud).
Sekolah di kawasan luar Bandar kurang
mempunyai kemudahan BBM seperti OHP,model-model dan alat matematik yang lain.
Oleh itu guru cenderung untuk mengajar pelajar menggunakan cara tradisional
sahaja. Pelajar luar bandar juga mengalami masalah pemahaman konsep matematik
disebabkan pengajaran guru yang tidak menarik. Selain itu, cara pengajaran guru
juga hanya pengajaran satu hala sahaja pelajar lebih banyak mendengar
penerangan guru tanpa mereka meneroka sendiri konsep matematik tersebut.
3.2)
Penempatan guru
a)
Taburan guru terlatih yang tidak sekata
Kementerian Pelajaran Malaysia telah
menghadapi kesukaran menempatkan guru-guru terlatih dan berpengalaman,
terutamanya bagi mata pelajaran di kawasan luar Bandar dan pendalaman, (PIPP,
2006-2010). Mata pelajaran kritikal ialah mata pelajaran matematik, sains dan
bahasa inggeris. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Abdul Rasid Abdul
Razzaq berkaiatan “kesediaan guru pelatih
terhadap penempatan di sekolah bukan pilihan” didapati sebanyak 49% daripada keseluruhan
responden memilih untuk ditempatkan
untuk mengajar di negeri tempat tinggal mereka. Ini menunjukkan guru pelatih
enggan di tempatkan di kawasan pendalaman tetapi lebih memilih kampung halaman
masing-masing. Selain daripada faktor kedudukan sekolah yang jauh, kebanyakkan
mereka sukar menerima jika dihantar bertugas di kawasan luar Bandar disebabkan
stigma negative iaitu kemudahan terhad, maka ada yang sanggup menganggur dan
menukarkan profesion daripada dihantar nun jauh di pedalaman (MyMetro, 28 Mac
2009). Kekurangan guru di pedalam juga telah menyebabkan kerajaan mengambil
Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) untuk mengajar di sekolah.Guru GSTT tidak mempunyai kemahiran untuk mengajar
oleh itu ia akan memberi kesan kepada pencapaian pelajar di luar Bandar.
Ini
telah menyebabkan berlakunya kekurangan guru di kawasan luar bandar terutama di
Sekolah Kurang Murid (SKM), sekolah Orang Asli dan sekolah pendalaman. Sekolah Kurang Murid ialah sekolah yang
mempunyai bilangan pelajarnya kurang daripada 150 orang. Hampir 90% SKM ini
berada dalam keadaan daif dan menghadapi masalah kekurangan peruntukan,
kemudahan dan guru terlatih. Selain itu, penempatan guru di SKM sukar dilakukan
kerana kebanyakkan berada jauh di pedalaman. Jumlah murid yang terlalu kecil
telah menyebabkan SKM mengamalkan kelas bercantum iaitu mengajar sebuah kelas
yang terdiri daripada pelbagai tahun persekolahan. Walaupun pada permulaanya
guru ditempatkan di kawasan pendalaman tetapi setelah mengajar beberapa tahun,
guru akan meminta ditukarkan di sekolah lain. Pertukaran guru yang sering kali
berlaku akan memberi kesan terhadap pencapaian pelajar kerana setiap guru
mempunyai cara pengajaran yang tersendiri. Pelajar mengambil masa untuk
menyesuaikan dengan pengajaran guru yang baru.
Peratus Sekolah Kurang Murid
mengikut bilangan murid
b)
Kekurangan guru terlatih
Isu dalam penempatan guru yang kedua ialah
isu kekurangan guru terlatih di luar Bandar. Perkara telah diakui oleh Tan Sri
Muhyidin Yaasin, Menteri Pelajaran Malaysia bahawa kerajaan masih gagal
menyelesaikan sepenuhnya masalah kekurangan guru di Malaysia (Utusan online,
19/06/2012). Oleh itu, masalah kekurangan guru terutamanya di kawasan luar
bandar telah menyebabkan guru tidak
dapat mengajar dalam opsyen sendiri di sekolah. Opsyen ialah pengkhususan dalam
satu mata pelajaran yang diajar oleh guru. Pengajaran guru di luar bidang
opsyen akan mempengaruhi prestasi murid-murid. Masalah kekurangan guru-guru di
sekolah menyebabkan ada golongan guru yang terpaksa mengambil alih kekosongan
tempat tersebut. Di samping itu, lebihan guru-guru yang mengajar sesuatu mata
pelajaran di sekolah juga menyebabkan guru mata pelajaran yang mengajar opsyen
major (seperti matematik) tidak dapat mengajar mata pelajaran majornya
sebaliknya mete pelajaran lain.
Contohnya pada tahun 2011, hampir 6000
guru mata pelajaran Bahasa Malaysia bagi sekolah rendah telah ditempatkan untuk
mengajar mata pelajaran lain disebabkan terdapat lebihan guru berbanding dengan
kekosongan jawatan bagi mata pelajaran tersebut, (PPPM, 2013-2025). Berdasarkan
contoh ini, sekiranya guru Bahasa Melayu tersebut perlu mengajar dalam
matematik, ini akan memberi kesukaran kepada guru untuk mengajar subjek yang
tidak mahir dan mempunyai masalah dalam penyampaian pengajaran. Selain itu,
guru yang mengajar di luar opsyen kurang kompeten dari segi kandungan mata
pelajaran dan tidak menguasai pandagogi kandungan mata pelajaran. Kekurangan
ini telah menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi kurang
berkesan kerana guru-guru gagal memudahkan proses mentafsir dan memindahkan sesuatu
maklumat kepada murid-murid ( murid menjadi tidak faham dan bosan belajar).
Oleh itu, pencapaian pelajar akan merosot.
3.3)
Sokongan ibu bapa
a)
Tahap kesedaran ibu bapa terhadap
pelajaran anak-anak
Anak-anak
tidak memberi tumpuan terhadap apa yang dipelajari jika ibu bapa kurang
terlibat dalam pendidikan anak-anak di rumah (Shaverand & Walls,1998) dan
ini menyebabkan pencapain akademik murid kurang cemerlang ( Lawson, 2003:
Hoover, Dempsey & Sandler,1995). Tahap kesedaran ibu bapa di kawasan luar
bandar terhadap pelajaran anak-anak adalah lemah. Kebanyakkan ibu bapa di
kawasan luar bandar mempunyai tahap pendidikan yang rendah atau tidak mempunyai
tahap pendidikan langsung. Latar belakang pendidikan ibu bapa dapat
mempengaruhi pembelajaran anak-anak mereka. Ini adalah disebabkan mereka yang
mempunyai pendidikan yang baik mampu untuk mempengaruhi pembelajaran anak-anak
mereka melalui pengetahuan bagi menyelesaikan permasalahan yang dihadapi dalam
pelajaran. Penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak mempengaruhi
prestasi pencapaian akademik anak-anak. Laporan OECD menunjukkan bahawa sebagai
contoh, murid yang ibu bapanya melaporkan bahawa mereka membaca buku bersama
anak mereka “setiap hari atau hampir setiap hari” atau “sekali atau dua kali
seminggu” ketika tahun pertama di sekolah rendah mendapat skor yang lebih
tinggi dalam PISA 2009+ berbanding murid yang ibu bapanya melaporkan bahawa
mereka “tidak pernah atau hampir tidak pernah” atau hanya “sekali atau dua kali
sebulan” membaca buku dengan anal mereka (PPPM, 2013-2025). Tahap kesedaran antara ibu bapa di bandar di
luar bandar telah menyebabkan berlakunya jurang pencapaian matematik di sekolah
rendah antara di kawasan luar bandar dan kawasan bandar.
b)
Suasana persekitaran tempat belajar di
rumah
Penyediaan suasana persekitaran
tempat belajar di rumah mempunyai kaitan dengan taraf sosioekonomi bagi
sesebuah keluarga. Bagi keluarga yang mempunyai taraf ekonomi yang baik dapat
menyediakan persekitaran tempat belajar yang baik berbanding keluarga yang
mempunyai taraf ekonomi yang rendah. Selain itu, kesukaran dalam menyediakan
perkhidmatan pendidikan yang berkualiti di kawasan pedalaman yang mana terdapat
bilangan pelajar yang kecil dan cabaran untuk mengekalkan guru telah mengekang
kapasiti kanak-kanak untuk meningkatkan prestasi pendidikan mereka (Rancangan
Malaysian Kesepuluh,2010). Kemiskinan juga menyekat keupayaan mereka untuk
membeli, menyimpan dan membaca buku. Ibu bapa tidak dapat menyediakan buku
latihan tambahan untuk anak-anak mengulangkaji. Mereka hanya bergantung kepada
pemberian buku teks oleh pihak sekolah. Peralatan sekolah seperti alat tulis
juga tidak dapat disediakan dengan sempurna. Kebiasaanya juga anak-anak akan
menggunakan kemudahan yang terdapat di sekolah seperti perpustakaan dan makmal
komputer. Ini berkait rapat dengan faktor bahawa kanak-kanak dalam kalangan isi
rumah yang miskin umumnya mempunyai tahap pencapaian yang rendah. Antara
cabaran yang menghalanh kanak-kanak daripada isi rumah ini untuk menyertai
secara berkesan dalam sistem pendidikan termasuk tahap pendapatan keluarga yang
rendah, persekitaran di rumah yang tidak kondusif kepada pembelajaran dan
kekurangan sumber kewangan untuk membeli peralatan sekolah. (Jurnal kebajikan
masyarakat, Vol.37 jun 2011).
4.0)
Penutup
Dalam mengatasi masalah jurang
pencapaian matematik antara sekolah di bandar dan di luar bandar, pelbagai
usaha telah dilakukan oleh kerajaan. Bagi mengatasi masalah infrastruktur dan
peralatan di sekolah luar bandar, KPM
akan menambah baik Program Pembangunan Pendidikan Luar Bandar Sabah dan Sarawak
seperti menyediakan infrastruktur dan kemudahan asas serta menyediakan bekalan
elektrik 24 jam dan bekalan air ke sekolah. Di samping itu, bagi merapatkan
jurang pencapaian akademik dengan menambah bilangan komputer, TV pendidikan,
Video teleconferencing, SchoolNet.
Makmal computer, kemudahan perkakasan, pengisian dan tenaga kerja yang
mencukupi. Bagi mengatasi masalah jurang digital di luar bandar, KPM telah
menyediakan makmal computer, menyediakan pusat akses, menambah bilangan computer
dan menambah baik TV pendidikan. Untuk mengatasi masalah penepatan guru pula,
KPM telah meningkatkan bilangan guru terlatih dan mengikut opsyen di kawasan
pedalaman. KPM juga akan mewajibkan guru baru berkhidmat di kawasan pedalaman
dan menambah baik insentif khusus kepada guru yang berkhidmat di pedalaman.
Selain itu, untuk membantu murid dari keluarga miskin pula keraja telah
menyediakan Prograsm Rancangan Makanan Tambahan (RMT), Program Susu Sekolah
(PSS), pemberian Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM), Bantuan Makanan
Asrama, Bantuan Perjalanan dan Pengangkutan Murid, Skim Pinjaman Buku Teks dan
bantuan Jaket Keselamatan kepada murid di kawasan pedalaman.
5.0)
Rujukan
Abdul
Rasid Abdul Razzaq, Mohd Yusop Ab.Hadi, Ahmad Rizal Madar & Madiha Baharom.
(2010). Kesediaan guru pelatih terhadap
penempatan di sekolah bukan pilihan : kajian ke atas guru pelatih tahun akhir
fakulti pendidikan teknikal, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia :
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia : Jurnal Pendidikan.
Abd. Razak
Zakaria & Noraini Mohd Salleh. (2011). Konteks
Keluarga dan hubungannya dengan penglibatan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak
di sekolah menengah: Universiti Malaya: Jurnal Pendidikan Malaysia.
Baharin Abu
& Norhidayah Ismail. (2007). Kesediaan
guru pelatih fakulti pendidikan UTM berkhidmat di kawasan pedalaman:
Universiti Teknologi Malaysia: Jurnal Pendidikan .
Hazura Mohamed,
Hairulliza Mohamad Judi, Siti Fadzilah M. Noor & Zawiyah M. Yusof. (2012). Jurang digital dan pendidikan di luar bandar
: tahap literasi teknologi maklumat dan komunikasi pelajar: Universiti
Kebangsaan Malaysia : Jurnal Teknologi Maklumat dan Meltimedia Asia-Pasifik.
Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2010). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.
Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2005). Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, 2006-2010.
Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2009). Pendidikan Untuk Semua.
Siti Hajar Man.
(2000). E-komunikasi dan pengurusan
perubahan pendidikan : Kajian tinjauan di organisasi pendidikan bandar dan luar
bandar di negeri Kedah Darul Aman: Universiti Utara Malaysia: Kertas Projek
Sarjana.
Zakiyah
Jamaluddin. (2011). Kemiskinan dan
keciciran dalam pendidikan: Universiti Utara Malaysia: Jurnal Kebajikan
Masyarakat.
wooo..ur are awesome la kema..
ReplyDelete